Blog

De tigste keer ..

 

 

De tigste keer.
Voor de tigste keer gaan wij naar het ziekenhuis, dit keer met onze jongste zoon. Wij melden ons op de röntgenafdeling. Binnenkort krijgt onze zoon een operatie om de kaakspleet te sluiten. Hiervoor zijn nog wat laatste foto’s nodig.

Zucht.
Bij de röntgen wordt mij verteld dat ik niet bij het nemen van de foto aanwezig mag zijn. “De ouder dient op de gang te wachten”. Ik zucht eens diep en leg voor de tigste keer uit, dat ik blijf. Mijn zoon heeft namelijk een licht verstandelijke beperking en vindt het niet zo fijn als zijn moeder uit beeld verdwijnt. Ik reageer geprikkeld en ik zeg haar dan ook “misschien moet je eerst even het dossier lezen voordat je je patiënt oproept”.

Persoonlijk.
De röntgenoloog is niet zo blij met mijn opmerking. En dat begrijp ik ook wel. Ik bemoei mij met haar werk. Ik vind dat zij haar werk beter zou moeten doen: de belangstelling voor de patiënt ontbreekt. Neem even de tijd om te zien wie je voor je hebt. Kijk even in het dossier of er bijzonderheden zijn die je kunnen helpen, om de patiënt maar ook de naaste gerust te stellen en persoonlijk te benaderen. Dat voelt veel fijner, dan dat je voor de tigste keer moet uitleggen dat je zoon een licht verstandelijke beperking heeft.

Gezien en gehoord.
Hoe anders een paar weken later. Onze zoon wordt klaargemaakt voor de operatie. Iedereen is goed op de hoogte van de beperking van onze jongste. Rustig wordt er met hem gepraat. Alles wordt uitgelegd. “Nee absoluut geen prikje. Je gaat slapen met een kapje en je mag zelf het kapje vasthouden”. Gezien en gehoord werden wij.

Als patiënt maar ook als naaste is dit zo belangrijk. Een persoonlijke benadering. Gezien worden en dat er naar je geluisterd wordt. Dat je je ervaring kan delen en ook je mening mag geven.

Gerustgesteld gaan wij op weg naar onze tigste cappuccino en wachten op het telefoontje dat wij weer naar hem toe mogen.

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

 

 

 

Een luisterend oor.

 

 

Een luisterend oor.

 

En dan zit ik zomaar aan de andere kant van de tafel. De plaats waar normaal gesproken mijn cliënt, de naaste van...… plaats neemt.

Emotioneel.
Ineens word ook ik (wij) er voorzichtig op gewezen dat ik goed voor mijzelf moet zorgen. Dat de diagnose van de jongste niet mis is, het pittig is, zal worden en blijven. Ik schrik en merk dat ik emotioneel word. Ik kijk mijn man aan en wij herkennen beide wat ze zegt. Het is inderdaad af en toe behoorlijk buffelen, om alles voor elkaar te krijgen rondom zorg, gezinsleven en werk.

Ik merk ook dat het fijn is dat iemand luistert naar je verhaal. Met je meedenkt en oplossingsgericht voor je aan de slag gaat.

Spiegel voorhouden.
Confronterend dat de spiegel die ik in de gesprekken als mantelzorgmakelaar voor houdt nu bij ons wordt voorgehouden. Dat ik me bewust ben van de intensieve zorg voor mijn kinderen en dat tijdig hulp inschakelen goed is.

Dezelfde boodschap die ik als mantelzorgmakelaar verkondig. En dat deze boodschap voor mijn cliënten een emotionele lading heeft ondervind ik nu zelf.

Luisterend oor.
Dat luisterend oor is misschien wel het mooiste onderdeel van mijn vak als mantelzorgmakelaar. Bijna altijd hoor ik na een gesprek de opmerking ‘wat fijn dat u een luisterend oor kon bieden’. Ik zie de opluchting en merk dat er energie ontstaat. Het gevoel is er weer dat er grip op de situatie komt. Samen aan de slag gaan om de zorg voor je naaste (weer) op orde te krijgen en te houden.

Mijn advies aan iedereen die zorgt voor een naaste is dan ook: Zoek iemand die je vertrouwt, die met je meedenkt en je ondersteunt in je zoektocht naar goede zorg voor je naaste. Zoek een luisterend oor!

 

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

Vanzelfsprekend.

 

 

Vanzelfsprekend.

Zorgen voor je kind zo vanzelfsprekend, maar wat als je een zorgintensief kind hebt?

Ieder ouder neemt de slapeloze nachten als je kind klein is voor lief. En het “ik ben twee en ik zeg nee”, of de puberbuien van je zoon. Dat hoort nu eenmaal bij het opgroeien, opvoeden en ouder zijn.

Maar wat als zorgen niet zo vanzelfsprekend is? Als je kind intensieve zorg nodig heeft door een lichamelijke of verstandelijke beperking? Hoe vanzelfsprekend zijn dan de slapeloze nachten? Hoe vanzelfsprekend is het dan om de luiers te verschonen van je kind van 15?

Voor de buitenwereld is het niet altijd zichtbaar welke zorg er is en hoe intensief deze zorg is. Ouders van een zorgintensief kind klagen ook niet zo snel, want het is mijn kind en daar zorg ik voor. Vanzelfsprekend!

Het valt niet altijd mee.
Toch pleit ik voor openheid. Je mag als ouder best aangeven dat het zorgen voor je kind niet altijd meevalt. Dat het je soms zwaar valt om te zorgen. Omdat je naast de zorg voor je kind nog een baan hebt, een partner en een gezin.

En waarom? Omdat de zorg voor je kind je helemaal kan opslokken. Niet alleen het zorgen voor je kind, maar ook alle zorg er omheen. Er is zoveel te regelen en uit te zoeken.

Hoera 18 jaar.
Stel je kind met een verstandelijke beperking wordt 18 jaar. Een mooie mijlpaal. Je kind is voor de wet volwassen en handelingsbevoegd. Maar wat betekent dit in de praktijk?


Dit betekent dat je kind bijvoorbeeld een mobielabonnement mag afsluiten. Hij/zij kan online een grote aankoop doen. Is er niets geregeld op het gebied van beheer van geld en goederen, dan is de aankoop wettelijk. Om dit te voorkomen dient er nagedacht te worden of een bewindvoerder, mentor of curator moet worden benoemd.

Wat verandert er nog meer.
De Jeugdwet stopt en je kind krijgt voortaan zorg uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of de Wet Langdurige Zorg (WLZ).

Is zorg uit Persoons Gebonden Budget (PGB) van toepassing dan dien je vertegenwoordiging te regelen, anders word je kind automatisch budgethouder.

Dan verder nog:

  • De zorgverzekering en zorgtoeslag aanvragen.
  • Een bankrekening openen.
  • DigiD aanvragen en als ouder machtiging aanvragen.
  • Aanvragen van Wajong.
  • Nadenken over de Donorwet.
  • Nog langer naar school dan vervoer naar school regelen en tegemoetkoming studiekosten.
  • Dagbesteding regelen.
  • Voorbereiden overstap van kinderzorg naar volwassenzorg.
  • Stemrecht.
  • ……

Duizelt u het al van alle veranderingen?
Mocht u een luisterend oor en praktische ondersteuning nodig hebben bij alle regeltaken neem dan contact met mij op! Ik ondersteun u graag om de mijlpaal van uw kind, het vieren van het volwassen worden soepel te laten verlopen.

PS: Op tijd beginnen met regelen is het advies. Minimaal een half jaar voordat uw kind 18 jaar wordt.

 

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

 

Het ontbrekende radertje.

 

 

Het ontbrekende radertje.

Eigenlijk is de mantelzorgmakelaar een soort van radertje.
Een radertje die eraan bijdraagt, dat de zorg rondom een naaste (weer) soepel verloopt.
Het ontbrekende radertje, met een beetje smeerolie, waardoor partijen weer in beweging komen.

Wie breng ik (weer) in beweging?

De mantelzorger.
Omdat u even niet meer weet wat u als eerste moet regelen, om de zorg voor uw naaste in goede banen te leiden. Uw energie is op en uw hoofd zit vol.
Samen met u zet ik alle vragen en taken op een rij. Geef ik u overzicht en kan ik regeltaken van u overnemen. Samen brengen we de rust terug in het zorgen voor uw naaste.

De WMO-consulent, de jeugdconsulent of medewerker van het zorgkantoor.
Omdat u met een goed geformuleerde en onderbouwde zorgvraag, opgesteld door de mantelzorgmakelaar, in beweging komt. Uw goedkeuring van een verzoek om maatwerkvoorziening is hard nodig voor de mantelzorger, om de zorg vol te kunnen houden.

De werkgever.
Omdat het gesprek met de mantelzorgmakelaar u bewust heeft gemaakt van de zorgtaken die uw medewerker op zich heeft genomen. U regelt voor uw medewerker flexibelere werktijden, ruimte  om onder werktijd privé te bellen of een andere regeling, zodat uw medewerker werken en zorgen kan blijven combineren.

Ontlasten.
Het ontbrekende radertje en een beetje smeerolie. Meer is er niet nodig om beweging te bewerkstelligen! Deze beweging is nodig om de mantelzorger te ontlasten.

Meer weten over wat de mantelzorgmakelaar voor u kan betekenen en hoe er beweging kan komen? Neem gerust contact met mij op. Ik ga graag met u in gesprek.

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

 

Wat ziet U?

Wat ziet U? Blog Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen Foto: Getty Images/Dennis KitchenTijdens een training dien ik mij als mantelzorgmakelaar aan de hand van een plaatje voor te stellen aan een ondernemer. Ik kies een plaatje met daarop een oudere mevrouw. Ze trekt een volgeladen bagagekarretje aan de hand mee over een luchthaven.

Wat zie ik? Haar bagage ligt nog in balans op de kar. Mevrouw heeft zoveel taken dat overbelasting dreigt. Ik zie een vrouw die vastberaden is om alles zelf te doen.

Bewustwording

Aan de hand van deze kaart stel ik de vraag: Weet u als ondernemer hoeveel bagage uw werknemer meeneemt naar zijn/haar werk? Bent u bewust van de eventuele zorgtaken die uw medewerker heeft?

Signalen

Wellicht signaleert u al een tijdje dat uw medewerker niet lekker in zijn/haar vel zit, of zich vaker ziekmeldt dan voorheen. Geen tijd heeft voor overwerk, veel privé belt op het werk. Dit kunnen signalen zijn dat uw medewerker privé mantelzorgtaken heeft. En dat de combinatie zorgen voor een naaste en werken zwaar valt of niet langer lukt.

Ga in gesprek

Ga met uw medewerker in gesprek. Vraag of uw medewerker misschien ook mantelzorger is. Geef aan dat u zich bewust bent van de zorgtaken van uw medewerker en dat u graag samen met uw medewerker wilt onderzoeken hoe mantelzorgen en werk in balans kunnen blijven. Uw medewerker is misschien al gebaat bij een aantal kleine aanpassingen, zoals een uur later beginnen, of het opnemen van verlofuren voor ziekenhuisbezoek.

Als iemand een goede balans heeft tussen werk en privé loopt het zowel op het werk als thuis soepel, en daar is iedereen bij gebaat.

Wat ziet u?

Mijn vraag aan u als ondernemer is dan ook; Wat ziet u? Een medewerker die minder functioneert dan voorheen of een medewerker die probeert een goede balans te vinden tussen mantelzorg en werk en hierbij hulp en ondersteuning nodig heeft?

Meer weten over balans tussen werk en mantelzorg, mantelzorgvriendelijk beleid binnen uw organisatie, of de inzet van een mantelzorgmakelaar bij uw medewerker? Neem gerust contact met mij op. Ik ga graag met u in gesprek.

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

Zorgen doe je samen

Klik op de afbeelding of op de link onder het artikel en u kunt mijn flyer in PDF beter bekijken.Zorgen doe je samen, Blog Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

Denken in mogelijkheden is omdenken

Denken in mogelijkheden is OMDENKEN

Verhip, ik ben aan het omdenken!

Denken in mogelijkheden is mijn motto. Graag wil ik hier dieper op ingaan. Waarom ik het belangrijk vind om te denken in mogelijkheden.

Het is voor mij vanzelfsprekend om te denken in mogelijkheden bij vraagstukken en/of problemen. Of zoals een mooie quote voor op een tegeltje kan zijn; Is het een probleem of een uitdaging?

De vraagbaak voor het hele bedrijf    

Het is ontstaan in mijn werk als officemanager. Alias “de vraagbaak voor het hele bedrijf”. Er was altijd wel een vraag die beantwoord moest worden, een probleem om op te lossen of gewoonweg een luisterend oor nodig.

Met veel plezier nam ik de vragen, problemen en uitdagingen die er op mijn bordje werden gedropt aan. Maar voordat ik aan de slag ging met het vinden van een antwoord op een vraag, het gesprek van twee kemphanen in goede banen te leiden of een advies geven, nam ik even de tijd om te bepalen:

Wat is de werkelijkheid zoals die is en wat kan ik daar mee?   

Welke mogelijkheden zijn er om aan ieders wensen en behoeften zoveel mogelijk tegemoet te komen.  Zodat de vraag is beantwoord, de kemphanen weer door één deur kunnen, een advies is gegeven die waardevol is.

Het denken in mogelijkheden was altijd al mijn uitgangspunt in mijn werk als officemanager.

En hoe mooi is het, dat ik al mijn ervaring hierin kan inzetten in mijn werk als mantelzorgmakelaar. Ik ga in gesprek, bied een luisterend oor, analyseer de hulpvraag en probeer een passende oplossing of advies te geven naar de wens en behoefte van u, de mantelzorger.

Denken in mogelijkheden = Omdenken.

Omdenken is een manier van denken waarbij je kijkt naar de mogelijkheid zoals die is en wat je daarmee zou kunnen. Oftewel omdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen.

"Onmogelijkheid is geen feit maar een mening"

Muhammad Ali

Veel succes met het denken in mogelijkheden!

 

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

Van hardlopen naar mijn eerste blog

Van hardlopen naar mijn eerste echte blog, Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen

Heb je dit geregeld? Heb je daaraan gedacht?

Tijdens mijn rondje hardlopen krijg ik een aantal appjes binnen van een vriendin. Of ik al nagedacht heb over mijn eerste blog. En dat ik op Twitter zou moeten en op Facebook en ze noemt nog een aantal social media.

Tja mijn website, Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen is online, en dan krijg je ook al deze vragen. Maar ik beken ik heb er geen kaas van gegeten en app haar dan ook terug: “HOE MOET DAT DAN”?

Maak je maar niet druk appt mijn vriendin terug, “ik regel alles voor je. Schrijf jij nu maar een blog. Ik doe de rest”. Wat ben ik blij met mijn lieve vriendin. Zij regelt alles voor mij.

Het blije gevoel

Het blije gevoel dat ik krijg bij alle hulp van mijn vriendin, wil ik ook graag doorgeven in mijn werk als mantelzorgmakelaar. Regelen, helpen, adviseren, ondersteunen en begeleiden. Samen denken in mogelijkheden, om de zorg voor je partner, broer, zus, ouder, vriendin zo goed mogelijk in balans te houden met je eigen leven.

Herkenbaar?

Het verkrijgen van de juiste zorg vraagt veel tijd, energie en doorzettingsvermogen. Vragen stellen, uitzoeken hoe procedures werken, onderzoeken wat de mogelijkheden zijn bij de verschillende instanties. Zoeken naar de beste oplossing, begeleiding en mogelijkheden voor de zorg van je naaste. Waar kan ik terecht? Waar vind ik een luisterend oor?

Inzet van de mantelzorgmakelaar

Als mantelzorgmakelaar kan ik een bijdrage verlenen, door regelwerk en uitzoekwerk over te nemen. Je te ondersteunen en begeleiden, zodat de belasting voor je afneemt en er meer balans zal zijn tussen “zorgen voor en zorgen om”.

Het hardlopen heeft mij de inspiratie opgeleverd, om mijn eerste blog te schrijven. Hopelijk heeft het lezen van mijn blog jou opgeleverd, dat je weet dat je hulp en steun kunt krijgen bij het zorgen voor je naaste. Dat je met een gerust hart regelwerk en uitzoekwerk uit handen kan geven.

 Petra Brantsma Mantelzorgmakelaar Groningen 

Over Petra Brantsma,

Petra Brantsma, zelfstandig Mantelzorgmakelaar en moeder van twee kinderen met een special need. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van Mantelzorg.  

 

Lidmaatschap

     
Ingeschreven bij:  Certificaat kwaliteitskeurmerk voor sociaal professionals,Registerplein Mantelzorgmakelaars
Kwaliteitskeurmerk voor sociaal professionals

Contact

Petra Brantsma

Mantelzorgmakelaar Groningen

Hoofdstraat 255, 9828 PC, Oostwold

(gemeente Westerkwartier)

Werkgebied: driehoek Groningen, Drachten, Assen

06 20723137 /  info@petrabrantsma.nl

AGB-code: 48485664

KVK: 50617419

     

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring